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Globale Moderne / Kulturelle Regionen

Perspektiven einer musikhistorischen Komparatistik am Beispiel von Ostasien und Europa

Global Modernity / Cultural Regions. Comparing East Asia and Europe within Music History

2016–2018

Tobias Janz (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel/Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn) & Chien-Chang Yang (National Taiwan University, Taipei)

Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) /
National Science Council, Taiwan (NSC)

Das im Fachgebiet Historische Musikwissenschaft angesiedelte Projekt strebt einen Beitrag zur Diskussion über die im Kontext der Globalisierung angemessenen Methoden, Themen und Praktiken der Musikgeschichtsschreibung an. Konkret geht es um die Frage, wie sich das Epochenkonstrukt „Musikalische Moderne“ historiographisch mit den Besonderheiten regionaler musikhistorischer Kontexte in Ostasien und Europa, aber auch innerhalb Europas verbinden lässt. Seine Problemstellung fällt somit in den engeren Bereich der Musikhistorik, d. h. der theoretischen Grundlagenreflexion im Gebiet der Musikhistoriographie. Fachübergreifend berührt es sich mit aktuellen Ansätzen zur transnationalen Geschichte und zur Globalgeschichte sowie der soziologischen Moderneforschung.

Vom Format her besteht die Idee darin, die angestrebte Grundlagenreflexion dialogisch durchzuführen, indem auf zwei Workshops die Gelegenheit für einen intensiven Austausch von Kolleginnen und Kollegen aus drei ostasiatischen Ländern, aus Deutschland und aus Österreich gegeben wird. Inhaltlich soll es neben der Grundlagenreflexion anhand von Fallbeispielen um die konkreten Spannungen zwischen universellen und lokalen Aspekten in den jeweiligen musikgeschichtlichen Kontexten und Arbeitsgebieten gehen. Die Ergebnisse sollen in eine englischsprachige Publikation eingehen. Mittelfristig zielt das Projekt auch auf die Verstetigung und Intensivierung der internationalen Kooperation zwischen Deutschland und Ostasien im Bereich der Historischen Musikwissenschaft. Dem Antrag voraus gingen ein Wissenschaftleraustausch, in dessen Rahmen Prof. Tobias Janz im Juli/August 2013 als Visiting Assistant Professor an der National Taiwan University in Taipei forschte. Weitere wissenschaftliche Kontakte und Kooperationspartner: Universität Hamburg (Asien-Afrika-Institut), Fudan University, Shanghai. Im März 2017 wurde ein gemeinsam konzipierter Roundtable auf der IMS-Konferenz in Tokio durchgeführt.

 

*english version*
The main goal of this project is to discuss suitable methods, topics, and practices for music historiography in the context of globalization. This project questions in particular how the construct of “musical modernity” could be matched historiographically with the distinctiveness of regional music histories not only in Asia and Europe, but also within Europe. In a narrower sense, this project belongs to the scope of basic research within music historiography. From an interdisciplinary perspective it has strong connections with global history, transnational history, and also sociological theories of modernity and modernization. The idea is to conduct the basic research dialogically: Two workshops will provide the opportunity for a thorough discussion of the topic between two teams of colleagues from Germany, Austria and three Asian countries. Apart from the reflection on methodological issues, there will be individual case studies from a plurality of research areas in music history. The midterm objective of the project aims at the consolidation and intensification of the bi-lateral cooperation between German and East-Asian communities in historical musicology. The project applicant has been Visiting Assistant Professor within an exchange program at the National Taiwan University in July/August 2013, and a participant at the Shanghai-Hamburg-Forum at the Fudan-University, Shanghai in April 2015. In March 2017, a roundtable discussion was held at the IMS-Conference in Tokyo.

 

Bilaterale Workshops

Workshop 1: “Universality of Modernity/Provincialization of Modernity”

National Taiwan University, Graduate Institute for Musicology, Taipei/Taiwan
18.–20. März 2016

  1. Multiple Musical Modernities?
    Tobias Janz (Universität zu Kiel)
  2. Some Trends in Recent Research on Music and Modernity and Their Relevance for the Music History of Northern Europe
    Signe Rotter-Broman (Universität der Künste Berlin)
  3. Rewriting Twentieth-Century Music History: A Transnational Reflection
    Chien-Chang Yang (National Taiwan University)
  4. Contemplating Modernity: Nationalism and Colonialism in East Asian Music History
    Fumitaka Yamauchi (National Taiwan University)
  5. Three Faces of Modernization in Korean Music: Westernization, Americanization and Globalization
    Yu Jun Choi (Chonnam National University)
  6. Universality, Nationality and Modernity: Sibelius and 20th-century Historiography of the Symphony
    Kathrin Kirsch (Universität zu Kiel)
  7. Comparing Organizational Bases of Institutionalization of Music: On Social Imaginaries and Transnational Modernity in the Category Construction of Finnish Pelimanni and Taiwanese Hakka Music in the Early-Twentieth Century
    Hsin Wen Hsu (Wenzao Ursuline University of Langauges)
  8. The Modern Chinese Folk Orchestra: A Cultural Hybrid
    Hannes Jedeck (Universität zu Kiel)
  9. “Our Own Music” as Alternative Modernity? Two Traditional Music Campaigns in Taiwan from the 1950s to the 60s Revisited
    Lap Kuan Kam (National Chiao-Tung University)

Workshop 2: “The Provincialization of Musical Modernity”

Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Musikwissenschaftliches Institut
September 2016

Workshop Kiel 

v.l.n.r.: Hsin-Wen Hsu, Christian Utz, Yu-Jun Choi, Lap-Kwan Kam, Signe Rotter-Broman, Hannes Jedeck, Tobias Janz, Chien-Chang Yang, Fumitaka Yamauchi, Kathrin Kirsch

 

Monographie: Decentering Musical Modernity. Perspectives on East Asian and European Music History (in Vorbereitung)

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